مقدمه ای بر بار در هومر

یکی از مهمترین بخش ها در تنظیم تمامی شماتیک های مدل شده در نرم افزار هومر (Homer) تنظیمات مربوط به بار شبکه می باشد. انواع بارها در نرم افزار هومر پیش بینی شده اند که از آن جمله می توان به بارهای متداول  ، بار حرارتی ، بار هیدروژنی و بار زمان بندی شده اشاره کرد.

نمایش انواع بارهای مدل شده در هومر

در اکثر شبیه سازی های انجام شده در هومر از بارهای متداول استفاده می شود که می توانند از نوع AC و یا DC باشند ، البته با توجه به در نظر گرفتن دو نوع ورودی بار از این نوع می توان بار ترکیبی AC و DC را نیز در نظر گرفت. مشخصا در انتخاب هر نوع باری بایستی خطوط DC و AC نیز به طور هماهنگ با بار انتخاب شوند، چنانچه اگر تولید DC در شبکه نداشته باشیم ، انتخاب بار DC بی مورد خواهد بود. در این حالت یا باید مولد DC در مدار باشد و یا از طریق قرار دادن مبدل در شماتیک شبکه بتوان تبدیل AC به DC مورد نظر را در شبکه داشت.

homer min آموزش تنظیمات بار در هومر

شماتیک انواع بارهای هومر

یکی از مواردی که نرم افزار هومر را از دیگر نرم افزارهای مشابه متمایز می کند، نحوه تنظیمات بار شبکه است، این تنظیمات می توانند به صورت روزانه و سالیانه انجام شوند. در کنار آن می توان یک محدوده نامعینی بار نیز برای آن در نظر گرفت ، منظور از این نامعینی امکان قرار دادن عدم قطعیت در بار است که به عنوان مثال با حد مرکزی 3 کیلووات در ساعت بتواند بین 2.5 تا 3.5 کیلووات نیز نامعین باشد. بدیهی است در هر کدام از این حالات، پاسخ نهایی بایستی بتواند خود را هماهنگ با وضعیت نماید و امکان پذیری را تضمین کند. دیگر مورد مشخص در مورد بارهای متداول مقدار پیک بار می باشد که در واقع نمایش دهنده بدترین وضعیت (بیشترین مقدار) درخواست بار مورد نظر از شبکه می باشد.

بار حرارتی یک نمونه دیگر از بارهای مدل شده در هومر می باشد، نحوه تنظیمات این بار در هومر همانند تنظیمات مورد نظر در مورد بارهای متداول می باشد ، با این حال در این شرایط نیاز به استفاده از یک بویلر به عنوان ورودی می باشد که این بویلر با یک ژنراتور مدل می شود که از انرژی حرارتی به منظور تولید توان برای بار حرارتی استفاده می کند. این نوع بار در نیروگاه های تولید توان ترکیبی CHP (توان – گرما) کاربرد دارد.

Defferable load یا بار زمان بندی شده ، نوع دیگری از بار است که به منظور مدلسازی بارهای مقطعی قرار داده شده است، در این بار می توان حالت شارژ را نیز در نظر گرفت ، مدل سازی برخی بارها نظیر پمپ های آب یا یخ سازها که در فواصل زمانی خاص توان دریافت می کنند، از این نوع است.

بار هیدروژنی به عنوان آخرین نوع بار مدل شده در هومر می باشد ، مشخصا این بار نیاز به مولد هیدروژنی دارد، یک مولد هیدروژنی مشهور الکترولایزر می باشد که وظیفه آن تولید هیدروژن و ذخیره سازی آن در تانک های هیدروژنی می باشد که تمامی اجزای این ساختار در نرم افزار قرار داده شده است. واضح است که مقدار هیدروژن تولیدی بایستی بتواند بار مورد را تغذیه نموده و در درجه دوم برای منابع تولیدی هیدروژنی نظیر پیل سوختی و نیروگاه هیدروژنی نیز کفایت کند.

یادآوری این نکته ضروری می باشد که در مدلسازی بارهای شبکه نیاز است تا مسئله برابری تولید و مصرف(تعادل بار) در نظر گرفته شود تا بتوان انتظار پاسخ های مناسب از هومر را داشت، چرا که عدم تنظیم این فاکتور باعث می شود تا هیچ پاسخ قایل قبولی برای شبکه بدست نیاید ، این مسئله در مورد بارهای ترکیبی مهمتر است چرا که نیاز است تا بخش های مختلف تولید و مصرف با هم همخوانی داشته باشند.

About برق تِک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *