انجام پروژه و پایان نامه برق کنترل

یکی از اهداف گروه تخصصی برق تِک آموزش، مشاوره و انجام پروژه و پایان نامه برق کنترل می باشد. سیستم های برق کنترل در زمینه کلاسیک به زیربخش های مختلفی تقسیم می شوند که از آن جمله می توان به :

  1. سیستم های کنترل غیرخطی : شاید به جرات بتوان گفت که اصلی ترین بخش کنترل کلاسیک به بحث پیرامون سیستم های با دینامیک غیرخطی می پردازد. سیستم های غیرخطی از بحث های ریشه دار و پیشرفته در سیستم های کنترل می باشد. این زمینه به آنالیز و طراحی در زمینه دینامیک های غیرخطی می پردازد. مهمترین روش آنالیز در سیستم های غیرخطی، روش لیاپانوف می باشد. اگرچه روش هایی مبتنی بر آنالیز نیکولز و روش دایره نیز جزء مباحثی است که در مراجع اشاره شده اند. عمده بحث سیستم های غیرخطی به طراحی روش های کنترلی می پردازد.
    روش های طراحی شامل : خطی سازی ورودی-خروجی (input-output linearization) ، خطی سازی فیدبک (feedback linearization) ، مدلغزشی (sliding mode) ، بازگشت به عقب (backstepping) و سایر روش هایی که همگی مبتنی بر لیاپانوف می باشند(روش های مبتنی بر لیاپانوف). آشنایی با سیستم های غیرخطی و توانایی در تحلیل این سیستم ها می تواند شما را در یادگیری سایر مفاهیم کنترلی از کنترل مقاوم تا روش های هوشمند همچون فازی و عصبی کمک کند.
  2. کنترل مقاوم : اصطلاح مقاوم یکی از مشخصه های مهم در سیستم های کنترل می باشد، سیگنال کنترلی که مقاوم نباشد، اساسا به کار یک پلنت نمی آید. این مسئله به دلیل ذات اکثر سیستم ها می باشد که همواره با نامعینی و انواع اغتشاشات روبرو  هستند. در این میان یک مهندس کنترل به دو صورت با اصطلاح کنترل مقاوم روبروست، در نوع اول به عنوان یک ویژگی و در نوع دوم به عنوان یک مِتُد ! . آنچه به عنوان ویژگی مقاوم بودن مطرح است، بایستی در تمامی طراحی رعایت شود. به عنوان مثال سیستم های کنترل غیرخطی که در بخش قبل معرفی شدند دارای خاصیت مقاوم بودن هستند. این مسئله را می توان با انجام فرض هایی مبنی بر وجود اغتشاش در پلنت حلقه بسته سیستم رعایت کرد.
    اما اساس کنترل مقاوم بیشتر بر روی سیستم های خطی و یا سیستم های خطی شده می باشد. به طور مشخص این مبحث نیاز به بررسی و تحلیل بیشتر دارد که در این مقاله نمی توان به آن پرداخت. اما آنچه مشخصا می توان گفت این که کنترل مقاوم با در نظر گرفتن نامعینی های ساختاری، نامعینی های پارامتری و اغتشاش در سیستم به طراحی کنترل کننده با ویژگی های خطی می پردازد.
    انواع روش هایی که در این زمینه بکار می روند شامل : روش سنتز میو، روش پارامتریک یا خاریتو، نُرم 2 (اچ 2-H2)، نُرم بی نهایت (اچ اینفینیتی-H inf) ، روش ترکیبی H2-H inf ، کنترل بهینه مقاوم می باشد.
  3. کنترل بهینه : همان گونه از نام آن برمی آید، کنترل بهینه به یافتن روش کنترل پایدارسازی می پردازد که بتواند در کنار برآورد قیود سیستم(معادلات حالت و جبری) بتواند یک تابع هزینه ای را بهینه نماید. روش هایی که در کنترل بهینه استفاده می شوند می توانند برای سیستم های خطی و غیرخطی بکار روند.
    روش های خطی بهینه سازی همچون رگولاتور LQR ، روش گاوسین LQG و روش های پیشرفته تری به منظور بهبود پایداری داخلی همچون LQG-LTR می باشد. این روش ها برمبنای مدل خطی کار می کنند و در سیستم های تک ورودی-تک خروجی و یا چند ورودی چند خروجی کاربرد دارند.
    روش های غیرخطی بهینه سازی فرآیند کار بسیار پیچیده تری نسبت به روش های خطی دارند. در مدل های غیرخطی می توان از روش هایی برمبنای روش ساده ای همچون گرادیان که برمبنای مشتق سیستم کار می کند تا پونتریاگین و ضریب تغییرات استفاده کرد. بیان معادلات ریکاتی و حل دو دسته معادلات شامل معادلات حالت و کنترلی از اساس این روش ها می باشد. به دلیل تعدد معادلات و حل سخت آن ها نیاز به نرم افزارهای قدرتمندی همچون متلب برای حل این معادلات می باشد.
  4. کنترل چندمتغیره : کنترل چندمتغیره به بحث پیرامون سیستم های چند ورودی چند خروجی می پردازد. سیستم های چند ورودی چند خروجی به جهت تفاوت در مسائلی همچون صفر و قطب سیستم، پایداری داخلی و انواع روش های آنالیز متفاوت از سیستم های خطی می باشند. بحث مقادیر ویژه، فرم هایی همچون اسمیت مک میلان و روش های آنالیزی همانند نایکوئیست تعمیم یافته از این جمله می باشند.
  5.  کنترل تطبیقی : سیستم های کنترل تطبیقی برای پلنت های با ماهیت نامعینی پارامتری می پردازند. همچون اکثر بخش ها این کنترل نیز برای سیستم های خطی و غیرخطی کاربرد دارد. در مباحث خطی روش هایی همچون مدل مرجع، رگولاتور خودتنظیم مستقیم و رگولاتور خودتنظیم غیرمستقیم استفاده می شود. در مباحث غیرخطی روش های بکار رفته برمبنای لیاپانوف می باشند. این نوع تطبیقی دارای تابع لیاپانوف می باشد و می تواند به روش های مدلغزشی یا بازگشت به عقب مورد استفاده قرار گیرد.

انجام پروژه و پایان نامه برق کنترل min 300x218 انجام پروژه و پایان نامه برق کنترل سیستم های کلاسیک

انجام پروژه و پایان نامه برق کنترل

سیستم های مورد مطالعه

به طور مشخص سیستم مورد مطالعه اولین اصل شما در انتخاب روش مورد نظر خواهد بود. اینکه با مدل غیرخطی کار خواهید کرد یا نسبت به خطی سازی و استفاده از روش های خطی روی خواهید آورد. به طور مشخص استفاده از پلنت های غیرخطی (سیستم اصیل) ارزش کار پژوهشی شما را بالاتر می برد، اما دیگر به سرراستی روش های خطی نخواهد بود. از طرفی بدست آوردن مدل های دینامیکی غیرخطی برای سیستم های مورد نظر همواره ساده نخواهد بود. برخی مدل ها نظیر پرنده چهارملخه (کووادروتور) یا مدل پایدارساز سیستم قدرت در مقالات استخراج شده اند. ولی در بیشتر موارد ناگزیر به استخراج مدل (شناسایی سیستم) خواهید بود که امری پیچیده و زمان بر می باشد.

گروه برق تِک در زمینه آموزش، مشاوره و انجام پروژه و پایان نامه

گروه برق تِک در بخش آنالیز و کنترل سیستم نسبت به آموزش، مشاوره و انجام پروژه و پایان نامه های شما در زمینه انجام پروژه و پایان نامه کنترل غیرخطی، کنترل مقاوم، کنترل تطبیقی، کنترل بهینه و کنترل چند متغیره (سیستم های چند ورودی چند خروجی) می نماید. به این منظور می توانید از طریق ایمیل به آدرس barghtech@gmail.com و یا تماس با شماره 09120877443 (همچنین تلگرام آنلاین بر روی همین خط) نسبت به ارائه صورت پروژه خود اقدام نمایید.

به منظور مشاهده نمونه کارهای گروه ما می توانید به بخش مورد نظر از طریق لینک مراجعه نمایید.

About برق تِک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *