مقدمه ای بر تنظیمات مربوط به سیمولینک

همانطور که در جلسه اول از بحث مربوط به سیمولینک بیان شد، یکی از مهمترین بخش های شبیه سازی انجام تنظیمات مربوط به سیمولینک می باشد. بخشی از خطاهایی که کاربر در محیط سیمولینک با آن مواجه می شود، مربوط به همین بخش می باشد. حتی می توان گفت عدم اجرای مناسب تنظیمات مربوط به سیمولینک باعث اجرای نامناسب برخی بلوک ها می شود(پاسخ نادرست!). از طرفی با بهبود تنظیمات مربوط به سیمولینک می توان زمان(real time) شبیه سازی را کمتر کرد. به همین دلیل همواره تنظیمات اولیه شبیه سازی را جزء فرآیند قرار داده و به آن بپردازید.

دسترسی به تنظیمات سیمولینک

بخش مربوط به تنظیمات سیمولینک در زیرمنوی simulation در مدل باز شده مربوط به سیمولینک قرار دارد، که تحت عنوان Model configuration parameters می باشد. این بخش از طریق اینترفیس گرافیکی بر روی مدل نیز قابل دسترسی است. پس از کلیک بر روی این بخش، رابط تنظیمات به صورت زیر برای شما باز خواهد شد.

تنظیمات مربوط به سیمولینک 300x161 تنظیمات مربوط به سیمولینک Model configuration

باکس تنظیمات مربوط به سیمولینک

در این باکس بخش های زیر به صورت دسترسی از منوی سمت چپ باکس قابل دسترسی می باشد:

  • solver : در این بخش تنظیمات مربوط به زمان شبیه سازی، نوع حلل سیمولینک و گذر از صفر حلل سیمولینک قرار دارد.
    تنظیمات زمان به صورت مشخص کردن زمان ابتدا و انتها می باشد. این زمان معمولا از صفر شروع شده و تا زمان مشخص شده توسط کاربر در Stop time تعیین می شود. گاها در شبیه سازی پارامتر زمان در مخرج عبارات مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز است تا این زمان از شبیه سازی حذف شود. با استفاده از تنظیمات مربوط به شروع زمان start time می توان اینکار را انجام داد. از طرفی در برخی شبیه سازی ها نیاز به مدل کردن زمان های منفی نیز داریم که می توان این مسئله را در همین بخش تنظیم کرد.(بنابراین امکان اجرای سیمولینک در زمان های منفی را داریم.)
    در تنظیمات مربوط به solver options اولین گام تعیین نوع حل می باشد. بطورکلی به دو صورت می توان شبیه سازی را انجام داد که عبارت از گام متغیر(Variable-step) و گام ثابت(Fixed-step) می باشد. با تعیین هر کدام از این نوع حل تنظیمات مربوط به آن بخش آشکار می شود. در حالت گام متغیر، نوع حلل مسئله از discrete تا ode23tb تعیین می شود. در تعیین هر کدام از این حلل ها بایستی دقت کرد چرا که بالفرض نوع discrete قادر به شبیه سازی مدل های دارای بلوک های انتگرال گیر پیوسته در زمان نمی باشد. از طرفی در نوع ode23t سرعت انجام شبیه سازی بیشتر از ode45 می باشد. در این بخش با تنظیم خطای نسبی(relative tolerance) می توان خطای حل را کاهش داد. با کم کردن این آستانه و البته مقدار مربوط به خطای مطلق(absolute tolerance) شکل موج های بدست آمده از شبیه سازی نشان دهنده بهبود حل می باشد. این شکل موج ها در این حالت به شکل خم در می آیند و در اصطلاح فنی مشتق نمودارها مقدار کمتری دارد. در پایان نامه ها و مقالات از شما می خواهند تا پاسخ های مناسب را قرار دهید که این مسئله در اینجا نمود پیدا می کند. در حالت کلی به نظر ما حل سیمولینک در شرایط گام متغیر و حلل ode23t مناسب ترین شرایط را دارد و از طرفی قرار دادن خطای نسبی در مقدار 1e-5 مناسب تر است.(به شرط عدم کاهش بیش از حد زمان اجرای شبیه سازی.)
    بخش مربوط به تنظیمات زمان نمونه برداری را به همان گونه قرار دهید. نیاز به تیک زدن آیتم های این بخش ندارید. مگر در شرایطی که بلوکی یا زیربخشی از کار به زمان بیشتری برای نمونه برداری نیاز داشته باشد.
    در بخش بعد با Zero-crossing options مواجه هستیم. همواره در اجرای مناسب شبیه سازی نیاز به تغییر در این بخش نخواهیم داشت. اما گاها در شبیه سازی بروز مقادیر رادیکالی باعث ایجاد پاسخ های خط صاف می گردد. منظور از این نوع پاسخ، عدم بروز دینامیک در تغییرات سیستم می باشد. در این حالت سیمولینک خطای Zero-crossing را نمایش خواهد داد. بروز این شرایط اصولا نشان دهنده مشکل در شبیه سازی نمی باشد و می توانید با disable کردن منوی نواری Zero-crossing control از بروز این خطا اجتناب کنید.
  • Data Import/Export : در این بخش اطلاعات مربوط به ورود داده و تنظیمات داده های ذخیره شده در خروجی انجام می شود. از نظر طراح نیاز چندانی به استفاده از این بخش ندارید. همواره می توانید با قرار دادن Scope در مدل های خود و انجام تنظیمات مربوط به آن داده های خود را ذخیره کنید.
  • Optimization : این بخش مربوط به بهینه سازی حل مدل می باشد. این بخش به طور پیش فرض در حالت بهینه خود قرار دارد و نیاز به تغییرات ندارد.
  • Diagnostics : در این بخش تنظیمات مربوط به حالت های مختلف سیمولینک نمایش داده شده است. به عنوان مثال با تنظیم Algebraic loop بر روی none می توان از خطاهای مربوط به لوپ جبری در متلب چشم پوشی کرد. اگرچه همین لوپ جبری می تواند خطایی ایجاد کند که حتی با غیرفعال کردن این گرینه نیز مانع از اجرای برنامه شما شود!
  • Model Referencing : این بخش به عملکرد بلوک های پیش فرض(از پیش آماده نظیر انواع ماشین ها و یا اندازه گیرها) می پردازد. بطوری که تغییر این بلوک ها در سیمولینک باعث ایجاد خطا در شبیه سازی می گردد. با تنظیم نوار مربوط به Rebuild می توانید انواع سناریوها را در حالت خراب شدن بلوک های پیش فرض انجام دهید. در متلب های ورژن پایین تر می توان عملکرد بلوک ها را تغییر داد اما این مورد در ورژن های بالاتر با خطا مواجه می شود.
  • سایر بخش های تنظیمات مربوط به عملیات کدینگ می باشد که در حالت معمول نیاز به تغییرات ندارد.

منبع : برق تِک

About برق تِک

2 Responses to تنظیمات مربوط به سیمولینک-Model configuration
  1. سلام
    وقت به خیر
    بنده در شبیه سازی یکی از پروژه های خود با وضعیتی مواجه هستم که بخشی از دینامیک سیستم باید بازای هر گام حل سیمولینک، 10 بار حل شود تا پاسخ مناسب این زیر بخش در روند کلی حل سیستم اعمال گردد
    آیا امکان این که گام حل بخشی از سیستم کمتر از شبیه سازی اصلی باشد وجود دارد؟

    • سلام ، ممنونم
      من خیلی خوب متوجه صحبت شما شاید نشدم . روند اجرای سیمولینک اینطور هست که در یک گام تمام مراحلی که شما در سیمولینک پیاده کردین یک دور اجرا می شه و پاسخ ها ذخیره میشن و میره برای گام بعدی
      حالا اگه جایی نیاز به تکرار ده باره داره بایستی شما در مراحل برنامه نویسی اینو با حلقه اعمال کنید
      باز اگر خواستید برام مدل رو بفرستید شاید بتونم بیشتر راهنمایی کنم تلگرام یا واتساپ شماره 09120877443


[top]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *