توصیف میکروگرید

میکروگرید یا ریزشبکه در اصل به شبکه ای بهم پیوسته اطلاق می شود که در شرایطی(اصطلاحا جزیره ای) می تواند به صورت مستقل از شبکه بالادست به کار خود ادامه دهد و در شرایط پایدار(در صورت کنترل مناسب) بارهای محلی مورد نظر را ارضا نماید. ریزشبکه ها به طور کلی از منابع متداول انرژی نظیر ماشین های سنکرون و منابع انرژی نو نظیر میکروتوربین، سلول خورشیدی و الکترولایزر در کنار پیل سوختی بهره می برند. سیستم های ذخیره ساز انرژی نظیر انواع باتری ها و ابرخازن ها به عنوان جزء لاینفک از ریزشبکه ها می باشند.

ویژگی دیگری که در این ساختارها مشاهده می شود، هیبریدی بودن این سیستم ها می باشد به این معنی که در ریزشبکه ها از خطوط AC و DC به صورت توامان بهره برده می شود که رابط بین آن ها می تواند انواع مبدل های متداول الکترونیک قدرت باشد.

Untitled 3 300x200 ساختارهای کنترلی در میکروگرید

نمایش یک ریزشبکه متصل به شبکه بالادست

معرفی مرجع

در این مجموعه ساختارهای کنترلی پیشرفته برای میکروگریدهای هوشمند تشریح شده است. امروزه ریزشبکه ها به طور گسترده در تولید توان در بخش های دورافتاده از شبکه های اصلی و علی الخصوص در کاربردهای انرژی های نو بکار می رود. از همین رو مطالعه روش های کنترل ولتاژ، فرکانس به منظور پایدارسازی این شبکه ها اهمیت بسزایی در صنعت تولید و انتقال یافته است.

  • مطالعه سیستم های میکروگرید
  • کنترل ریزشبکه های مبتنی بر اینوترهای منبع ولتاژ(VSI)
  • کنترل دروپ و نظریه امپدانس مجازی
  • ساختار کنترلی ریزشبکه ها
  • کیفیت توان در ریزشبکه ها
  • ریزشبکه های DC(جریان مستقیم)

از مواردی هستند که در این مجموعه بیان شده است . ویژگی این مجموعه معرفی ساختار کنترلی ریزشبکه ها از کنترل اولیه، ثانویه و ثالثیه می باشد و در آن انواع روش های موجود در هر یک از این زیرمجموعه ها به صورت ریاضی و در حضور بیان مفاهیم مداری ریزشبکه بیان شده است، بطوریکه می تواند برای درس ریزشبکه ها و ساختارهای کنترلی آن یک مرجع مناسب باشد.

بیان مدهای کاری ریزشبکه از قبیل مدل های نوع VSI و VSC و CSC به طور کامل در این مجموعه بیان شده است. کاربردهای کنترلی در حالت های متصل به شبکه و حالت جزیره ای به صورت کنترل ولتاژ و فرکانس به صورت مدون بیان شده اند و در آن تمامی حالت ها به صورت تفصیلی تشریح شده است.

از جمله نقاط قوت این کتابچه ریزشبکه بیان مدل ریاضی برای منابع تولید پراکنده از قبیل توربین های بادی، سلول های خورشیدی و سیستم های ذخیره ساز انرژی می باشد.

دانلود

دانشجویان مهندسی برق کنترل و قدرت که زمینه مطالعات پژوهشی ، پروژه و یا پایان نامه آن ها در راستای کنترل ریزشبکه ها باشد می توانند از این مجموعه به نحو مطلوب استفاده کنند. علاوه بر این منابع بکار رفته در این مجموعه نیز می تواند در ارائه دیدی قوی نسبت به سیستم های کنترل خطی و غیرخطی مورد استفاده در ریزشبکه ها(میکروگریدها) مفید باشد.

به منظور دانلود رایگان این کتابچه بر روی لینک دانلود کلیک کنید.

About برق تِک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *