تفاوت بین نیروگاه خورشیدی و بادی

منابع انرژی بادی و خورشیدی هر دو تحت منابع انرژی تجدیدپذیر قرار می گیرند زیرا بی نهایت هستند. تنها تفاوت آنها در نحوه به دست آوردن انرژی مورد نیاز برای تولید الکتریسیته است زیرا انرژی باد از جریان هوا به دست می آید اما خورشید انرژی خود را از گرما و نور خورشید دریافت می کند. حالا بیایید ببینیم که آنها چه تفاوتی با نسل قبلی دارند.

شکل 9 تفاوت بین نیروگاه خورشیدی و بادی و مقایسه این دو 300x203 تفاوت بین نیروگاه خورشیدی و بادی، انرژی های تجدید پذیر

شکل 1 ) تفاوت بین نیروگاه خورشیدی و نیروگاه بادی

نیروگاه خورشیدی

نیروگاه های انرژی خورشیدی از گرما و نور خورشید برای تولید برق استفاده می کنند. سلول‌های فتوولتائیک برای دریافت نور و تبدیل به انرژی با استفاده از فناوری فتوولتائیک استفاده می‌شوند به این معنی که پنل‌های خورشیدی فوتون‌ها را از نور خورشید به دست می‌آورند و به الکترون تبدیل می‌شوند و سپس از مواد نیمه‌رسانا عبور می‌کنند و برق تولید می‌شود. تولید انرژی حرارتی خورشیدی شکل دیگری از فناوری است که در آن از گرمای خورشید برای تولید برق استفاده می شود. گرما توسط آینه های قرار داده شده جذب می شود و آب با استفاده از آن گرما گرم می شود و سپس آب از داخل توربین جریان می یابد و برق تولید می شود. اینها فناوری های اصلی برای تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی هستند.

شکل 10 نیروگاه خورشیدی ، تاسیستات مورد نیاز ، نگهداری شبکه 300x175 تفاوت بین نیروگاه خورشیدی و بادی، انرژی های تجدید پذیر

شکل 2 ) نیروگاه خورشیدی ، تاسیستات مورد نیاز ، نگهداری شبکه

امروزه انرژی خورشیدی در مقایسه با سایر منابع انرژی تجدیدپذیر متداول ترین منبع انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق است. خورشیدی مزیت اصلی را دارد که می تواند در پشت بام یک خانه نیز تولید شود. بیایید برخی از مزایای انرژی خورشیدی را ببینیم.

  1. آنها را می توان در همه جا به عنوان پشت بام و در مناطق منطقه ای قرار داد.
  2. انرژی خورشیدی در مقایسه با سایر منابع انرژی تجدیدپذیر ظرفیت تولید مقدار زیادی از منابع را دارد و می تواند برای مناطق پرجمعیت تامین شود.
  3. تعمیر و نگهداری به دلیل قطعات متحرک کمتر بسیار کمتر است.
  4. پس از نصب پانل ها برق آزادانه تولید می شود، پانل ها بدون توجه به شرایط آب و هوایی کار می کنند و تا زمانی که پانل ها اشعه را جذب کنند، برق تولید خواهد شد.
  5. هزینه مواد به دلیل قطعات کمتر بسیار کم است زیرا کل فرآیند در پانل ها انجام می شود بنابراین تولید و حمل و نقل انرژی آسان است.
  6. هزینه تولید به ازای هر کیلووات ساعت به دلیل حجم انبوه تولید کمتر است و برخی از خانوارها با نصب پنل ها برق رایگان تولید می کنند و انرژی تولید شده با باتری را ذخیره می کنند و انرژی ذخیره شده در زمان اوج تقاضا مصرف می شود.
  7. طبق منابع سال 2019 انرژی خورشیدی 2 درصد از برق جهان را تامین می کند.

نیروگاه بادی

انرژی باد منبع بی پایان انرژی پاک است. در دسترس بودن باد در تمام نقاط جهان وجود دارد، اما سرعت باد مورد نیاز برای تولید برق در ایستگاه های تپه و نواحی بالای سطح دریا در دسترس خواهد بود. همانطور که می بینیم مزارع بادی به سرعت در حال توسعه هستند زیرا در سال های اخیر به چشم انداز رایج در نزدیکی تپه ها تبدیل شده اند. نیرو با استفاده از انرژی جنبشی جریان هوا با کمک توربین ها تولید خواهد شد.

شکل 11 نیروگاه بادی و تاسیسات آن 300x227 تفاوت بین نیروگاه خورشیدی و بادی، انرژی های تجدید پذیر

شکل 3 )  نیروگاه بادی و تاسیسات آن

دو نوع فن آوری توربین برای تبدیل انرژی باد مورد استفاده قرار می گیرد: 1) HAWT (توربین بادی محور افقی) و 2) VAWT (توربین بادی محور عمودی)، اما توربین بادی محور افقی رایج تر برای تولید انرژی می باشد. توربین ها بر روی برج هایی با ارتفاع 80 متر و پره های روتور تا 40 متر کشیده شده اند. برج ها برای ثبت سرعت باد بسیار بالا قرار می گیرند و یک برج می تواند 100 کیلووات تولید کند. انرژی باد برای چرخاندن پره‌های توربین استفاده می‌شود و سپس انرژی جنبشی با استفاده از ژنراتورها به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و انرژی الکتریکی تولید می‌شود. این روشی است که از باد برای تولید برق استفاده می شود. اجازه دهید برخی از مزایای انرژی باد را ببینیم.

  1. تعمیر و نگهداری نسبتاً کم است.
  2. تولید برق به دلیل استفاده کمتر از ماشین آلات آسان است
  3. هیچ گاز مضر تولید نمی کند و آب را آلوده نمی کند
  4. در هر زمانی بدون توجه به روز یا شب در دسترس خواهد بود.
  5. هزینه تولید به دلیل استفاده کم ماشین آلات بالا است
  6. بر اساس منابع سال 2018، انرژی باد 5 درصد از برق جهانی را تشکیل می دهد.

تفاوت عمده این است که انرژی خورشیدی می تواند مقدار زیادی برق در مقایسه با انرژی باد تولید کند. به دلیل تمیزترین شکل تولید هیچ تاثیری بر محیط زیست نخواهد داشت، اما یک مسئله کوچک توسط منابع ذکر شده است که پانل ها پس از استفاده به دلیل خواص سیلیکونی و پلاستیکی تجزیه ناپذیر می شوند. هزینه هر کیلووات ساعت برای استفاده از انرژی خورشیدی در مقایسه با انرژی باد پایین است.

نگهداری انرژی باد به دلیل برخی از قطعات متحرک زیاد است، اما به دلیل ثابت بودن قطعات برای تولید خورشیدی کمتر است. آنها ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند، اما منابع تجدیدپذیر عمده ای وجود دارند که به برق جهانی کمک می کنند. در روزهای آتی نیروگاه های تجدیدپذیر در بیشتر نیروگاه های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی افزایش خواهند یافت.

 

منبع : برق تِک

About برق تِک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *