انرژی های نو

منابع انرژی نو به منابعی گفته می شود که تجدیدپذیر می باشند و می توانند از انرژی های طبیعی به منظور تولید توان الکتریکی بهره ببرند، نمونه های معروف این انرژی ها ، سلول خورشیدی ، توربین بادی و پیل سوختی می باشند. هر کدام از این منابع با بهره گیری از انرژی تابش خورشید ، باد و هیدروژن می باشد که این هیدروژن از الکترولیز آب بوسیله الکترولایزر حاصل می شود.

سیستم های انرژی نو دارای مزایا و معایبی می باشند که عمده مزیت آن ها بواسطه عدم تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی های متداول می باشد و از معایب آن ها می توان به هزینه های ناشی از نصب و تعمیرات این واحدها اشاره کرد.

نرم افزاری که بتواند تمامی مسائل مربوط به سیستم های انرژی نو را در کنار نیروگاه های متداول مورد بررسی قرار داده و نرخ هزینه ها و پاسخ های ممکن برای سیستم را ارائه دهد، هومر – Homer می باشد، در این نرم افزار می توان یک سیستم جزیره ای (میکروگرید – ریزشبکه) را در حالت مستقل از شبکه مدلسازی نموده ، نرخ هزینه ها برای هر کدام از منابع را وارد نموده و نهایتا جریمه های آلاینده ها را در تابع هزینه شکل داده و پاسخ های ممکن برای سیستم را به صورت کم هزینه ترین حالت ممکن تا گرانترین حالت را نمایش داد.

آنچه این نرم افزار را متمایز ساخته ، توانایی آن در تولید داده های مربوط به سیستم به صورت نامعین می باشد ، خروجی های بدست آمده از نرم افزار هومر کاملا قابل اتکاء می باشند و تمامی سناریوهای ممکن در سیستم های قدرت و تولید پراکنده را شامل می شوند.

2 min 1 نرم افزار هومر در انرژی های نو

شماتیک مدل سازی شده در نرم افزار هومر

مزیت دیگر در نرم افزار هومر توانایی مدل سازی سیکل های ترکیبی نظیر نیروگاه های سیکل ترکیبی گرما – توان یا CHP می باشد، در این مدلسازی می توان با در نظر گرفتن چندین ژنراتور با در نظر گرفتن منابع متناسب با هر کدام نسبت به مدلسازی سیستم هیبریدی اقدام می شود. مشخصا در این حالت آنچه ورودی ژنراتور را تعیین می کند نوع سوخت نیروگاه مورد نظر است که با توجه به سیستم نیروگاهی مورد نظر متفاوت می باشد. انواع نیروگاه ها که می توان در هومر مدلسازی نمود شامل نیروگاه های دیزلی ، گرما ، گازی ، هیدروژنی و غیره می باشد. نرم افزار هومر با ارائه لیستی از آلاینده های تولیدی توسط هر کدام از نیروگاه های مورد نظر(در اصل سوخت مورد استفاده) شما را در ارائه هزینه برای آلاینده ها کمک می کند.

هزینه در هومر

هزینه های وارد شده در نرم افزار هومر به دلار می باشد و شامل هزینه های نصب ، بازیابی سیستم و تعمیرات و نگهداری می شود که در آن ها می توان حساسیت ها را نیز قرار داد به این معنی که می توان احتمالات مربوط به کاهش (یا افزایش) هزینه های مورد نظر را نیز در نظر گرفت.

About برق تِک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *